Solaride_kerepaneeli valmistamine

Reaalide ja humanitaaride koostöös valmisid Eesti esimese päikeseauto järgmised pusletükid

Ehitustööd on toonud Solaride’i perekonna üle Eesti kokku ning üheskoos tehakse suuri pingutusi, et päikeseauto valmiks 24. septembriks. Just sel päeval auto lansseeritakse ning juba järgmisel kuul ootab autot ees hullumeelne väljakutse — päikeseautode võistlus Marokos.

Üheks suurimaks väljakutseks auto ehitamise juures olid kerepaneelid, kus inseneridel käisid abis turundajad, fundraiserid, logistikud ja paljud teised tiimiliikmed, kelle peamine tööülesanne auto ehitamine ei olnud. Tänaseks on kõik välised kerepaneelid valmis.

Millised on kerepaneelid ning kuidas neid valmistatakse, saad teada alljärgnevast loost, kus võtame lühidalt kokku teekonna süsinikkangast kerepaneelini.

Päikeseauto kerepaneelid

Auto kere ehitatakse kokku 30 eri suurusega paneelist, mille sisse loetakse ka nelja ust. Kerepaneelid koosnevad süsinikkangast, epoksiidvaigust ja vahust, mille kihid saavutavad vaakumis olles ühtse vormi.

Üks sandwich-paneelidest, 29 veel. Pildil on auto katuse tagaosa. Katus ise koosneb kahes kerepaneelist. Katusele lähevad päikesepaneelid, mida solariderid käisid valmistamas Viljandis Solarstone´i tehases.

Selliseid kerepaneele nimetatakse sandwich-paneelideks, mis tähendab, et süsinikkihtide vahel on vahust tugimaterjal. Vahu kasutamine annab paneelile paindejäikust juurde ning lisab vähe kaalu. Päikeseauto juures on ülioluline, et selle kaal oleks nii väike kui võimalik.

Lisaks materjalidele on üldjuhul kerepaneelide tegemiseks vaja vormi. Vormi pind tuleb eelnevalt hoolega ette valmistada, kuna kerepaneeli väljanägemine sõltub otseselt sellest. Kerepaneele saab lamineerida ka klaasile.

Kerepaneelide vormi ettevalmistus

Vormid on valmistatud polüuretaanvahust, mis freesitakse ning pahteldatakse AuVe Productionis. Pärast seda saavad solariderid alustada ettevalmistustega Magnetic MROs. Vormi ettevalmistamiseks võib kuluda päevi ning enamasti on sellega töös mitu inimest.

Solaride’i süsiniktööde vahetusevanem Marilin Tumanski valmistab ette vormi, kuhu lamineeritakse süsinikust kerepaneel

Hea vormi pinnakvaliteedi saavutamiseks tehakse vesilihvi, kasutades erinevaid lihvpabereid karedusega 400 kuni 3000. Vormile piserdatakse vett ning pinda hakatakse ringjate liigutustega töötlema kuni selle pinnakvaliteet on rahuldustpakkuv. Vormide lihvimise eesmärk on vältida ebapärasuste kandumist kerepaneelile. Näiteks kui vormi pinnal on pahtli voolamise jäljed või väikesed augud, siis see jääb ka kerepaneelil nähtavaks. Seega võimalikult ilusa kerepaneeli toomiseks peab olema vorm ideaalse pinnakvaliteediga. 

Kerepaneelid poleeritakse ning töödeldakse hiljem kahe ainega — sealer aitab täita ära vormis olevad poorid, muudab pinna läikivaks ja siledaks ning release aitab paneelil vormist lahti tulla.

Berta Kisand ja Helina Hansar kaitseülikondades jäädvustamas esimest kohtumist. Sellised hetked annavad võimaluse tiimiliikmetel üksteist rohkem tundma õppida ning laiendada oluliselt enda tutvusringkonda

Kerepaneeli lamineerimine

Lamineerimine kujutab endast tugevdavate kihtide lisamist materjalisse ning nagu sa juba teada said, siis kerepaneel koosneb süsinikkangast, epoksiidvaigust ning vahust.

Sujuvaks lamineerimiseks jaotatakse tiimi sees rollid — üks segab vaigusegu, teine rullib vaiguseks süsinikkangast ning 2-3 inimest tegelevad kerepaneeli kihtide kokkuasetamisega.

Vormile laotatakse eelnevalt vaiguga märjaks tehtud süsinikkanga kihid. Seejärel lisatakse vaht ning pärast seda uus kiht süsinikkangast. Pärast süsinikkangast kasutatakse Peel Ply’d, mis on nailonist riie, eesmärgiga tagada, et vaakumkott ja breather tuleksid hiljem paneeli küljest lahti. Peel Ply järel lisatakse breather, mis juhib vaakumkoti sees õhku, et tekiks sisse võimalikult ideaalne vaakum. Vaakumi tekitamiseks tehakse paneeli ümber vaakumkott ning kogu õhk tõmmatakse paneelist välja. Vaakum surub süsinikukihid ja vahu omavahel tugevalt kokku, saavutamaks heade mehaaniliste omadustega paneelid.

Vasakult: Marilin Tumanski, Arko Akenpärg ja Mariliis Sinivee sandwich-paneeli ehitamas. Tagataustal on näha valmis kerepaneele.

Pärast vaakumi eemaldamist tuleb paneel vormist kätte saada ning alles siis selgub, milline see välja näeb. Ühesõnaga — kogu lamineerimisprotsess on segu higistamapanevast ootusärevusest ning elevusest. Aga see on asi, mille nimel higistada, sest sellest sõltub Eesti esimese päikeseauto üldilme.

Lõpusirge on juba käeulatuses — auto kere on saadud veerema ning istmedki on juba sees. Kerepaneelid toimetatakse peatselt Tartusse, kus need kinnitatakse auto toruraamile. Päikeseauto hakkab juba päriselt kuju võtma! Lahe!

Hoia kindlasti silma peal Solaride’i Facebookil ja Instagramil, sest just sinna tuleb jooksvalt infot auto ehitusprogressi kohta. 

Vaakumis valmiv kerepaneel

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kas sul on suva?