lange

Solaride – uus täht päikesesüsteemis!

Ole tervitatud, armas lugeja! Küllap oled üks nendest, kellel ei ole suva, sest vastasel juhul poleks sa siia ilmselt jõudnud. Meil ei ole ka suva. Ei ole suva sellest, milliseks kujuneb transpordisektori tulevik, ega ka sellest, kas Eestist võrsub piisaval hulgal tulevikukompetentsidega varustatud ning keskkonnast hoolivaid noori, kes võiksid seista selle eest, et siinne majandus oleks ka aastate pärast konkurentsivõimeline ja jätkusuutlik. Sestap oleme viimased 282 päeva tegelenud millegi, mis paneb suurema osa inimestest üllatusest õhku ahmima. 

Nimelt valmistame ette sõitu Austraalias toimuvatele päikeseautode maailmameistrivõistlustele – World Solar Challange’ile. Aga me ei räägi siin mingist turismituusikust, vaid me ehitame nullist Eesti esimest päikeseautot, mille paneme juba aasta pärast joonele maailma tippülikoolide masinatega. Miks? Eks ikka selleks, et anda noortele talentidele väärtuslikud kogemused, oskused ja kontaktid ning soodustada rohetehnoloogia ja -idufirmade sündi siin samas väikeses Eestis. Tänase seisuga on võistluseni jäänud veel 378 päeva. Kui sind huvitab, kaugel me hetkel oma julgustükiga oleme, jätka lugemist. 

 

Alustame õige meeskonnast

Jooksva aasta vältel on projektis kaasa löönud hulk entukaid noori, kellest osa on jäänud pidama pikemaks, osa lühemaks ajaks. Ent projekti tuumik on püsinud tugevalt koos ja säravaid tegijaid tuleb üha juurde! Avastasin eile endalegi üllatuseks, et viimase paari kuuga on meeskond täienenud suisa 31 uue solarideri näol. Selle tulemusel on meie Slacki kanalis 68 inimest, kellest ca 2/3 on kuue erineva Eesti kõrgkooli säravad talendid ning 1/3 inseneeria-, ettevõtlus-, turundus- ja haridusvaldkonna tipptegijad. Kui sind huvitavad nimed, viska pilk peale tiimi tutvustavale sektsioonile meie kodukal, sest kellegi eraldi välja toomine läheb järjest keerulisemaks. Lihtsalt nii pööraselt ägeda taustaga punt on kokku saanud! Aga võin kihla vedada, et leiad sealt ka vähemalt ühe enda jaoks tuttava nime. Mine vaata, tegelt ka! Aga tule tagasi.

                          Ainult väike osa meie tiimist. Jube hea tiim on!

 

Inseneeria on uus must

No ja nüüd sa kindlasti küsid, millega see värvikas seltskond siis tegeleb, eks? Alustuseks on meil mõistagi hulk insenere, kes tegelevad Eesti esimese päikeseauto kavandamise ja ehitamisega. Seni on kulunud aur peamiselt teooriale, sest enne sellise imemasina ehitamist tuleb endale mõistagi üksipulgi selgeks teha, kuidas üht päikeseautot üldse ehitada võiks. Sest olgem ausad – sellist kompetentsi pole hetkel Eestis veel kellelgi. Võib olla lähim kogemus sellele on meie elektroonika valdkonna tiimijuhil Andresel, kes on õppinud TTÜs küberfüüsikat ja ehitanud hobi korras valmis päikese jõul liikuva golfkäru. No ja siis ta plaanib sellega ühel heal päeval, kui see koroona hullus kontrolli alla saab, Tallinnast Monacosse sõita. Mis ma oskan öelda – tehke järgi või makske kinni. 

Aga kui tulla nüüd tagasi teooria juurde, siis jah – on kulunud lugematu hulk tunde, et viia end kurssi varasematel aastatel osalenud meeskondade edulugude ja ebaõnnestumistega. Näiteks on meil otseühendus Eindhoveni ülikooli meeskonnaga, kes on meidki ees ootava võistluse korduvalt kirkaimate medalitega lõpetanud. Muide, sellest tiimist on välja kasvanud päikese jõul liikuvaid luksusautosid tootev ettevõte https://lightyear.one. On, kellele alt üles vaadata, või mis? 

Aga kogemuslugudega tutvumisest vaat, et rohkemgi, on läinud aega selleks, et otsida üle maailma kokku parimad võimalikud komponendid ja materjalid, sest meie auto tuleb ju ometigi 10x efektiivsem kui keskmine elektriauto. Kui tõele au anda, siis selles osas on veel praegugi hulk tööd teha. Sest näiteks meile sobivaid mootoreid toodetakse teadaolevalt vaid ca kolmes paigas maailmas. Või kui rääkida päikesepaneelidest, siis otsime tikutulega taga elemente, mis oleksid tavapärasest 20-22% elementidest efektiivsemad.

                                                    Meie päikesepaneelidega      Meie päikesepaneelidega                                                  

Selle detektiivitöökõrval on meie CAD-i võlur Karl August teinud kõvasti tööd, et teadmised ja komponendid üheks tervikuks kokku panna. Selleks on tulnud masinat programmis korduvalt lahti võtta ja uuesti kokku panna. Aga praegu võib vist öelda, et lõpuks on masina struktuur ja mõõdud paigas ning aerodünaamika lihvitud selliseks, et iga veetilk, mis on looduses täiusliku voolujoonelisuse kehastus, oleks kade, kui tulemust näeks. 

Aga siiski on õhus veel hulk küsimusi. Näiteks pole meil veel lõplikku selgust, kuidas tunnevad ennast autos need neli inimest, kes võtavad ette 3000 km pikkuse võistlusteekonna läbi Austraalia. Turvalisus on mõistagi olulisim aspekt, aga kuidas teha nii, et salongis oleks ka mugav ning toimiks mingigi jahutus? Kui sul on mõtteid, tule appi, sest ma ei oskagi kohe puusalt öelda, kas meil on rohkem küsimusi või vastuseid. Aga see, mida meie insenerid teevad, on nii pagana inspireeriv, et olen korduvalt tabanud mõttelt, et äkki pole veel hilja eriala vahetada ning reaalteadustesse sukelduda. Ühtlasi olen ma leidnud endale uue lemmiksõna, mis ajab mind alati naerma, kui ma seda kuulen. Akupakk. Nagu päriselt! Haha, mis sõna on AKUPAKK! Super!

                                         
Päikeseauto (esimese) mudelversiooni esmaesitlus. Neid mudeleid tuleb enne pärisautot veel mitu.

 

0 eurose turunduseelarvega kaugel ei sõida? Sõidab küll!

Aga kui nüüd tõsiselt rääkida, siis Solaride on juba nüüd üks pöörane sõit! Mis siis veel saab, kui auto lõpuks valmis ja lennukinina Austraalia poole pöörame? Käivitada sellist ettevõtmist tingimustes, kus kogu Eesti istub isolatsioonis ja elab pidevas koroonahirmus, on julgustükk. Ma ei salga, et kevadel tundus ettevõtmine kohati isegi nii ebareaalne, et tekkis ka mõtteid püss põõsasse visata. Aga õnneks see nii ei läinud. Pöörasime olukorra enda kasuks ning töötasime vaid internetituttavatena videokoosolekutel kohtudes selle nimel, et luua Solaride brändi kontseptsioon, strateegia ja taktika, kuidas eesmägi suunas liikuda. Ning nüüd on see end igati ära tasunud. 

0-eurose turunduseelarve juures oleme vaid paari kuuga saavutanud nähtavuse, mida ise ka kohati uskuda ei tihka. Meie lugu on aidanud jutustada üle 20 erineva meediakanali ning muuseas oleme olnud nii Ringvaate kui ETV+ hommikuprogrammi eetris.  Meie vastu tuntakse huvi ja see on üli äge, sest olgem ausad – Eesti esimest päikeseautot saab ehitada ainult ühe korra ja praegu on kõigil võimalus sellest osa saada. Aga see ei ole sugugi sülle kukkunud tähelepanu. Meie tiimi kuulub turundus ja ettevõtlusmentorite kõrval ca 10 noort turundajat, suhtekorraldajat, disainerit ja muidu ettevõtliku noort, kes tegelevad traditsioonilisse ja sotsiaalmeediasse sisu genereerimisega, korraldavad üritusi ning sillutavad koostöösuhteid partneritega, kellele meie eesmärgid ja väärtused korda lähevad. 

Pildil meie tiimiliikmete näoilme, kui kolmesaja viiekümne kuuendat korda küsitakse üllatunult: “Päikeseauto?? Meie kliimas??”

 

Et hullud ideed ellu viia, on vaja hulljulgeid uskujaid!

Kui nüüd toetajatest rääkida, siis veel mõni kuu tagasi tahtis igasugune lootus kustuda, sest enamik potentsiaalseid toetajaid näitas meile väga kiirelt ust. Aga siis tuli Auve Tech – meie esimene sponsor, kes otsustas noortele võimaluse anda ja suuresti tänu kellele me täna siin oleme. Aga mis siin imestada – Auve Techi iseautod näisid ilmselt oma algusaegadel sama pöörase ideena kui meie tänane ettevõtmine. Tänu sellele oli neil ilmselt lihtsam meisse uskuda ja õnneks on neid uskujaid ajapikku üha juurde tulnud. Järgmisena pakkus oma tuge nii aasta ettevõtte kui parima praktikakoha tiitliga pärjatud lennundusettevõte Magnetic MRO. No ja siis tuli juba mängu metallitöödega tegelev ettevõte Intar, mille juhid on muuseas tohutud autofanatid. 

Järgmisena Palmse Mehaanikakoda, kelle liitumine oli eriti äge. Nimelt oli meie inseneride tiimi mentor Tiit Liivik parasjagu teel Tartus toimuvale kohtumisele potentsiaalse sponsoriga, kui tema auto Väike-Maarja kandis otsad andis. Aga selle asemel, et meelt heita, organiseeris Tiit end Palmse Mehaanikakotta ning väljus sealt sponsorluskokkuleppega – olime mootorisponsori võrra oma eesmärgile lähemal. Mis puutub tollesse Tartus toimunud kohtumisse, siis sealt me raha ei saanud ja nii mõnigi teine on meid kukele saatnud. 

Aga selle eest oli juba õige pea pardal Viljandis tegutsev päikesepaneelide tootja Solarstone, kes kannab hoolt selle eest, et meie auto katusel saaks olema parim võimalik paneelilahendus. Viimase suurema toetajana liitus meeskonnaga metallmaterjalide müügiga tegelev ettevõte Sebacom, kes aitab meid alumiiniumi ja muude auto ehitamise jaoks vajalike materjalidega. Aga teate mis, meeskonna nimisponsori koht on veel täitsa saadaval! Andke meile teada, kes selleks sobida võiks!

 

Meil ei ole suva!

Aga sugugi mitte kõik meie toetajad ei ole auto ehitamist puudutavate valdkondadega seotud. Meie bränd poleks pooltki nii nähtav, kui toetajate seas poleks selliseid legendaarseid tegijaid nagu SUVA Sokivabrik ja Marat, tänu kellele valmivad kõige coolimad sokid ja pusad, mis kannavad meie sõnumit “Mul ei ole suva”. No mõelge ise – me teeme midagi, millest isegi SUVA’l suva ei ole! Aga kui nähtavusest edasi rääkida, siis selles osas aitab meil lippu sõna otsese mõttes kõrgel hoida Adgorilla, agentuur, kes aitab luua jätkusuutlikud materjalid üritustel nähtavuse saavutamiseks. Aga ka see ei ole veel kõik! Kuna projekti raames hakkab sündima tohutul hulgal innovaatilisi ideid ja lahendusi, nõustab meid alates möödunud nädalast tehnoloogia valdkonna õiguse absoluutne tipp – Hedman Partners

Oli ikka hea tunne küll, kui president Kersti Kaljulaid ütles, et temal pole ka suva

                                                            (Veel) Mitteametlikul tiimiliikmel Ott Tänakul ei ole ka suva.

 

Nüüd on hoog sees

Aga ilmselt olete nüüd juba üsna kärsituks muutunud, sest ma pole isegi mitte poole sõnaga maininud neid 413 inimest, kes lükkasid Solaride’ile Hooandjas hoo sisse. Küllap oled isegi üks neist, on mul õigus? Sellisel juhul ilmselt tead, et kogusime oma sõprade, tuttavate, sugulaste, töökaaslaste ja võhivõõraste abiga kokku 21,850 eurot, mille eest soetame päikeseautole ühe kahest top notch mootorist. Aga sellest teeme blogis põhjalikumalt juttu edaspidi. Praegu aga panen käed kokku kõigi teie auks, kes te ei pidanud paljuks Hooandja raames oma eurosid tuulutada, sest teate ju küll – muidu tulevad koid sisse. Püüame nüüd jõudumööda tänukingitused laiali jagada ning veidi hinge tõmmata, sest viimased paar nädalat Hooandjat oli tõeline eneseületus kogu tiimi jaoks. Aga ühine rõõmujoovastus iga pisikese eemärgi täitumisel oli pingutust väärt. Ja no kuulge – saavutatud meediakajastuste ja meie selja taha kogunenud arvamusliidrite hulk oli lõpuks ikka väga muljetavaldav. Aitäh, et meisse usute! 

Kuidas MIT’le tuupi teha?

Aga ka see pole veel kõik! Uskumatu, ma tean! Vähe sellest, et Solaride’i meeskonda kuulub tudengeid kuuest erinevast ülikoolist – nüüd on ülikoolid toetajatena ka ise riburadapidi meie selja taha tulnud. Kuna projekti üks algatajatest oli Alvo Aabloo, Tartu Ülikooli legendaarne robootik ja üks Robotexi ellukutsujatest, on Maarjamaa vanim ülikool päris algusest peale meile toeks olnud. Aga sugugi mitte vähemoluliste partneritena on viimastel kuudel meeskonnaga liitunud ka Eesti Maaülikool, TalTech ja Tallinna Tehnikakõrgkool. Loodetavasti saab see nimekiri olema veelgi pikem, sest minnes väiksest Eestist MIT’le tehnoloogia vallas kohta kätte näitama, on arukas kodukandi andekaimad pojad ja tütred kokku tuua ning just seda me Solaride’is teemegi. 

Loodetavasti lükkame ülikoolidega peagi käima ka teaduskoostöö. Muuseas ainepunkte võib projektis osalemise eest saada juba nüüd. Solaride on kujunud populaarseks praktikakohaks, sest siin saab päris, päris praktilise kogemuse! Ja olgem ausad – ega siis esimese blogipostitusega peagi kõike kohe lagedale laduma! Seega, kui sind huvitab, mis meie äge punt järgmiseks ette võtab, hoia meie blogil silm peal ka edaspidi. 

Kui nüüd juhtus, et Solaride’i ettevõtmine puges sulle kohe päris naha vahele ja tahaksid selles eepilises projektis kaasa lüüa, kandideeri meeskonda www.solaride.ee/joinus või võta ühendust kristel.leif@solaride.ee, et liituda meie toetajate ridadega. 

PÄIKEST!

Kristel Leif

Solaride’i lõpuboss     

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin