Solaride testib päikeseautot Gunn Point Roadil

Solaride’i tiim testis teise generatsiooni päikeseautot Gunn Point Roadil. Tegemist on päikeseautode kogukonna jaoks teadatuntud sõiduteega, kus cruiserid ja challengerid teevad ligi 40 km pikkuseid otsi auto vigade väljaselgitamiseks ning töökindluse testimiseks. Päeva eesmärgiks oli läbida ligikaudu 300 km.
“Jälgige nina. Rahulikult. Rambilt maas. Auto korras,” juhtis peainsener Karl August Tatunts lühikeste lausetega tiimi, et viia auto treilerist kõrvetavale punasele liivale. Taamal olid teised päikeseautode tiimid, sh Chalmers ja Twente, kellega olime üritustel varem kokku puutunud ja kogemusi vahetanud.

Foto: Berta Kisand

Elektroonikatiimi üks juhtidest Novella Uiga tundis eesootava päeva ees põnevust. “Ma olen väga põnevil ja loodan, et kõik läheb hästi. Õnneks on meil meedik ka juhuks, kui midagi juhtub,” kirjeldas Novella, teadmata, et esimene tagasilöök ootab insenere ees veel enne sõidule asumist.

Juhtide käskudele vastav auto aju ehk ECU (Electric Control Unit), mis paneb muuhulgas tööle auto mootorid, ei töötanud, kuna eelmisel päeval olid tarkvarainsenerid värskendanud koodi. Koodi autor Artur Salumäe oli testpäeva ajal aga eemal, kuid pärast tema saabumist, saadi auto taas tööle 5 minutiga.


Foto: Berta Kisand

“Koguneme siia,” oli Karl August konkreetne ja asus inimesi strateegiliselt kolme auto vahel ära jaotama. Päikeseauto rooli istus mehaanikatiimi insener Ülo Pajutee ja kõrvalistmel võttis koha sisse Battery Safety Officer Joosep Ress, kelle ülesandeks oli arvutist jälgida auto näitajaid ning hoida silma peal akupaki temperatuuril.

“Front, siin Back. Sinu käsu peale hakkame sõitma,” ütles raadiosaatjasse peainsener Karl August, jälgides kullipilguga kaugandmeside ehk telemeetria abil päikeseauto andmeid kui autot ennast. Front sõitis teele, tema järel päikeseauto ja sabas back.

Foto: Berta Kisand

Päikeseauto saavutas kiiruse 75 km/h tunnis ning püsikiiruse hoidja jäi auto kiirust sirgetel ja laugetel teedel hoidma. Peainsener Karl Augusti sõnul oli auto andmete põhjal kõik stabiilne ja testsõit oli seni kulgenud edukalt. Pärast mitut edasi-tagasi sõitu 40 km pikkusel distantsil, astusid stardipunktis autost välja rõõmsa olekuga Ülo ja rahuloleva näoga Joosep.

“Üldse pole nii hull. Sama soe nagu garaažis,” rääkis Ülo. Päikeseautos kaasa sõitnud Joosepi sõnul töötas auto hästi ning tunne oli igati hea selle osas.

Järgmisena istus rooli Siim Ilves ning kõrvalistmel hakkas auto andmeid jälgima ECU koodi autor Artur Salumäe. Seekord võeti üles 72 km/h, et testida auto näitajaid sellel kiirusel. Ühtlasi tingis madalama kiiruse ka soov testida, kui kiiresti langeb mootorite temperatuur. Sõit jätkus stabiilselt päikeseautot saatvas autos näitajaid jälgides ja kuulates frontist tulevaid teavitusi “päikeseauto tiim tuleb vastu”, “päikeseauto tiim tee ääres” või teavitused stiilis, kui miski on teel, mis võiks veidi üle 10 cm kõrgust autot kahjustada.

Foto: Ardo Tiits

270. kilomeetri juures püüdis Joosepi tähelepanu akude kõrge temperatuur. Testi eesmärk oli näha päikeseauto käitumist madalamal pingel, siis sellest lähtuvalt hakkas akupaki temperatuur kiiremini tõusma. Akupaki juhina ta teadis, et teatud temperatuurini jõudes lülitab see end turvakaalutlustel välja. Kuna auto akusid ei ole jõutud veel täis laadida, ei olnud tiimil ka ülevaadet, kui kaugele päikeseautoga tol päeval sõita sai. Elektroonika tiimi üks juhtidest Armin Mere, peainsener Karl August ja akutiimi juht Joosep arutasid backis, kas päikeseautoga on võimalik veel üks ots sõita või mitte. 2 kilomeetrit enne algusesse jõudmist, jõudsid nad ühiselt otsusele, et tänaseks aitab.

Foto: Berta Kisand

Viimased viis kilomeetrit naelutasid inseneride pilgud arvutitesse, jälgides aina tõusvat temperatuuri. Lõpp juba paistis, kuid mõnisada meetrit enne seda täitus temperatuuri piir. Peainsener ütles päikeseautole, et nad jumala eest gaasi ei vajutaks, muidu lülitab auto end turvalisuse huvides välja. Maanteelt maha keerates veeres auto inertsist teelt maha täpselt treileri ette end välja lülitamata.

Esimene testpäev oli edukas ning päeva jooksul sõideti kokku 275 kilomeetrit, mis oli väga lähedal eelmisel õhtul püsitatud eesmärgile. Päeva jooksul testis tiim kokkumängu võistluste ajal ning ühiselt räägiti üle reeglid, kuidas probleemsetes olukordades käitutakse.